Om arrangementet
Denne studiegruppe er afholdt
Inkluderende fællesskaber i eksterne læringsmiljøer
Denne studiegruppe er afholdt
Inklusion er i øjeblikket et varmt emne i folkeskoledebatten. Mange museer og andre kulturinstitutioner har gjort sig gode erfaringer med at skabe inkluderende læringsfællesskaber, både for elever i specialklasser og i almene klasser.
På dette studiegruppemøde vil vi se på eksisterende erfaringer fra to museer og finde ud af, hvordan virkeligheden med specialklasser og inklusion ser ud i folkeskolen i dag. Med afsæt i det og dine erfaringer vil vi sammen drøfte, hvordan de eksterne læringsmiljøer kan udvikles og spille en større rolle i forhold til skolernes udfordring.
En studiegruppe med dette emne var udbudt i Jylland i efteråret, og vi ønsker nu at tage initiativ til en lignende på Sjælland. På baggrund af mødet undersøger vi, om der er lyst og mulighed for at etablere et større netværk omkring dette tema.
Udbytte
- Indblik i eksisterende erfaringer på området
- Konkrete redskaber til at tilrettelægge undervisning så den imødekommer børn med særlige behov
- Møde andre formidlere inden for området
Facilitering og arbejdsform
Pernille Sommerfelt fra Frederiksbergmuseerne og Helle Søndergaard fra Louisiana kommer med indlæg om erfaringer med især specialklasser, og Helle Nielsen, leder af specialskolen Kompasset, kommer med et indlæg med skoleperspektiv som bruger af eksterne læringsmiljøer i skolens undervisning.
Med det som udgangspunkt drøfter vi de enkeltes erfaringer og skoletjenesters potentialer og muligheder for indsatser til udvikling af inkluderende læringsfællesskaber.
Studiegruppen faciliteres af Ulla Kjær Kaspersen, koordinator i Nationalt netværk af skoletjenester.
Praktisk
Dato: 26.10.20
Mødetidspunkt: kl. 9.30 - 12.30
Sted: Digitalt via Microsoft Teams. Ved tilmelding vil du få tilsendt et link til mødet
Tilmelding: Send en mail til ukk@skoletjenestenetvaerk.dk senest den 22. oktober 2020.
Program (foreløbig)
Kl. 09.30 - 09.45
Velkomst og rammesætning
Kl. 09.45 - 10.25
Hvad og hvordan gør vi, hvorfor gør vi det? Indlæg fra de to museumsformidlere (20 min hver)
Kl. 10.25 - 10.45
Drøftelser evt. i mindre grupper
Kl. 10.45 - 11.05
Hvad har skolerne brug for? Indlæg fra specialskolelærer
Kl. 11.05 - 11.35
Drøftelse af muligheder og udfordringer ud fra deltagernes egne erfaringer evt. i mindre grupper og fælles opsamling
Kl. 11.35 - 11.50
Pause
Kl. 11.50 - 12.20
Hvad er det særlige? Hvad kan også bruges i almene klasser? Evt. i mindre grupper
Kl. 12.20 - 12.30
Opsamling – evt. ønsker til et fortsat netværk/projekt
