Om Skoletjenesten
  • Københavns Museum_undervisningstilbud_skoletjenesten
    Åben Dagtilbud – Brug byens læringsrum med børnene
    Kursisterne fordyber sig uden børn med kolleger fra andre institutioner ved 2,5 læringsdag, som afholdes 5. november, 8. januar og 14. maj på Københavns Museum.

    Mellem kursusdagene arbejder børnegruppen med arkæologi og science på museet og i institutionerne.

    Kurset er gratis og er for pædagoger og pædagogmedhjælpere i dagtilbud i København.

    Foto: Blik v/Julie Trojaborg

Kursus for pædagoger: Nye møder mellem dagtilbud og lokalområdet

Besøg museet med børnene, få besøg af museet på institutionen og skab møder mellem institutionen og det omgivende samfund. Alt dette er en del af det nye kursus fra Skoletjenesten Københavns Museum og BUF Akademi. Kurset er for pædagoger og pædagogmedhjælpere i København og styrker sammenhængen mellem børnegruppers besøg ud af huset, for eksempel på museer, og det pædagogiske arbejde hjemme i institutionen. Som noget nyt er børnene også inviteret med.
Af
Sofie Prip

Det nye kursus ’Åben Dagtilbud – Brug byens læringsrum med børnene’ skal give pædagoger mere viden og inspiration til, hvordan aktiviteter, som sker ude af huset kan forberedes og udfoldes hjemme i institutionen.

Dagtilbudsloven

”Vi vil rigtig gerne inspirere pædagogerne til, hvordan de kan skabe forbindelse mellem det, de laver, når de er på besøg hos et eksternt læringsmiljø, og deres egen hverdag i institutionen. Ikke kun hos os på Københavns Museum, men også i byens mange andre læringsrum,” siger Sidsel Bjerregaard Kirk fra Skoletjenesten Københavns Museum.

Kursets formål taler dermed ind i Dagtilbudslovens bestemmelse om, at det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan lokalsamfundet bliver inddraget i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børn.

Børnene deltager
Hvad der er unikt ved kurset er, at udover de normale kursusdage for pædagogerne, så vil der også være dage, hvor børnene fra pædagogernes egne institutioner bliver inviteret med.

Sidsel Bjerregaard Kirk

”Ved at inddrage børnene vil vi skabe et lærings- og oplevelsesfællesskab omkring kurset. På den måde bliver det konkret for deltagerne, hvordan de kan bruge det, de lærer på kurset, i deres eget pædagogiske arbejde med børnene. Derudover vil børnene også blive involverede i forløbet, så det bliver mere naturligt for pædagogerne at tage erfaringer fra kurset med hjem og dele dem med resten af institutionen,” siger Sidsel.

Kurset er bygget op, så to pædagoger fra hver institution deltager på tre kursusdage uden børnene. Disse kursusdage er spredt ud mellem november 2019 og maj 2020, og det er indimellem kursusdagene, at arbejdet med børnene finder sted. Nogle dage vil børnene blive inviteret med på Københavns Museum. Her skal de undersøge arkæologiske fund og være med til at dyrke gamle plantearter i museets historiske have. Andre dage vil kursets undervisere tage på besøg hos de enkelte institutioner og arbejde med hvert dagtilbuds pædagogiske virkelighed.

Desuden vil dagene i det arkæologiske værksted samt i den historiske have sætte fokus på science-pædagogik.

”Science er et nyt begreb i læreplanstemaet om natur og udeliv. Med afsæt i arbejdet med arkæologi og planter i den historiske have skal vi sammen med pædagogerne blive klogere på hvordan vi aktiverer dette begreb i den pædagogiske virkelighed. Både i institutionen og på museet. Det glæder jeg mig meget til at undersøge sammen med deltagerne på kurset og med dygtige eksterne oplægsholdere,” slutter Sidsel. 

Københavns Museum_undervisningstilbud_skoletjenesten
I Københavns Museums historiske have, arbejde børnene med planter som en del af læreplanstemaet om natur, udeliv og science. Foto: Blik v/Julie Trojaborg