Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Skoletjenesten stiller skarpt på undervisningens kvalitet

Af
Anna Eg Pedersen
I Skoletjenesten er temadage et af de fora, der indgår i arbejdet med at understøtte og kvalificere arbejdet med undervisning på den enkelte kulturinstitution.
Skoletjenestens temadage har i år sat fokus på ét emne: Kvalitet i undervisningen. Temadagene har både givet inspiration, konkrete redskaber og medvirket til at understøtte et fagligt fællesskab for medarbejderne på tværs af Skoletjenestens afdelinger og samarbejdspartnere.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Skoletjenesten har igen i år afholdt fire store temadage, og i år har det handlet om kvalitet og kvalitetssikring i undervisning i eksterne læringsmiljøer. Både Skoletjenestens egne medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere deltager i temadagene, som har bestået af oplæg og workshops, der på forskellig vis har belyst kvalitet og kvalitetssikring. Formålet har været at bidrage med ny viden og indsigt, der kan omsættes af deltagerne på de enkelte kulturinstitutioner. Et vigtigt element har derfor været at give deltagerne mulighed for drøfte de forskellige oplæg i forhold til undervisningspraksis på egen kulturinstitution, fortæller Dorte Villadsen, pædagogisk udviklingskoordinator i Skoletjenesten.

- Vi oplever, at den videndeling og erfaringsudveksling, der foregår inden for temadagens faglige ramme, understøtter et fagligt fællesskab på tværs af medarbejderne på Skoletjenestens afdelinger og Skoletjenestens samarbejdspartnere, siger Dorte Villadsen.

Inspiration udefra

Arbejdet med at udvikle undervisningstilbud af høj kvalitet på kulturinstitutioner er en opgave, der løbende kan kvalificeres ud fra forskellige perspektiver. Det handler blandt andet om at kunne identificere og beskrive den særlige kvalitet, der skal kendetegne det særlige læringsrum, som undervisning i eksterne læringsmiljøer udgør, og det handler om, at man som ansvarlig for undervisningen på en kulturinstitution har konkrete redskaber til at udvikle og sikre kvalitet i samspil med institutionens undervisere og brugere.

- For at kunne løse disse opgaver, er der både behov for at få inspiration og viden udefra og behov for at drøfte og videndele på tværs af institutionerne. Netop dette giver temadagene en særlig mulighed for, forklarer Dorte Villadsen og uddyber: I forlængelse af temadagene kan der opstå behov for at fordybe sig yderligere i forhold til egen praksis, og her giver Skoletjenestens studiegrupper mulighed for at tage problematikker op i mindre fora.

Med afsæt i oplæg af eksterne fagfolk er følgende spørgsmål blevet drøftet: Hvordan arbejder andre kulturinstitutioner, danske som udenlandske med at sikre og udvikle kvalitet i deres undervisning? Hvad er man optaget af i skole- og uddannelsesverdenen? Hvad findes der af forskning og ny viden på området?

Forskellige perspektiver i spil

- Vi har forsøgt at skabe en progression i temadagene over året. Ambitionen har været at identificere kvalitet, diskutere kvalitet, og  have fokus på, hvordan vi fortsat kan arbejde med at sikre kvalitet, siger Dorte Villadsen og fortsætter:

- I løbet af årets temadage har vi både fået deltageres, brugeres og eksterne fagfolks perspektiver på, hvad der er kvalitet  i undervisning og dermed skabt mulighed for at udfolde og nuancere vores fælles viden og forståelse blandt Skoletjenestens medarbejdere og samarbejdspartnere. Arbejdet med kvalitetssikring i Skoletjenesten fortsætter, for der meget , der kan arbejdes videre med, men jeg håber, vi er kommet et spadestik dybere i at forstå, hvad begreberne rummer, og at deltagerne er gået inspirerede derfra.

Temadag Marts 2015 Skoletjenesten undervisningstilbud

Fagligt fællesskab og fordybelse

Anne Knabe Sørensen er museumsinspektør hos Trelleborg, der er en af Skoletjenestens samarbejdspartnere. Hun har deltaget i flere af temadagene.

- Det faglige fællesskab er vigtigt og væsentligt. Temadagene er målrettet efter de problematikker, vi alle sammen arbejder med. Vi sidder jo alene til hverdag, så udveksling af erfaringer, idéer og arbejdsmetoder er vigtigt og givende for mig, siger Anne Knabe Sørensen.

En anden deltager var Sissel Langkilde, der er daglig leder af læringsenheden ved Kongernes Samling, som også er en af Skoletjenestens eksterne samarbejdspartnere. For hende spiller det faglige fællesskab om undervisning på kulturinstitutioner også en væsentlig rolle.

- Det faglige netværk er også en af grundene til, at jeg deltager. Der er noget socialt i at høre til en gruppe, når vi normalt sidder på hver vores institution. Det hjælper også i forhold til at vide, hvem jeg kan tage kontakt til, hvis jeg gerne vil have sparring, siger Sissel Langkilde.

For hende er det også tiden til fordybelse, der er en god grund til at deltage.

- Det tiltalte mig særligt i år, at der var ét overordnet tema og fokus på kvalitetssikring hele året. Jeg havde på forhånd en forventning om, at jeg ville komme i dybden med noget, og det er blandt andet det, jeg kommer for – for at få fokuseret tid i hverdagen til at fordybe mig i noget nyt, eller noget jeg kan blive bedre til, siger Sissel Langkilde.

Kan bruges i praksis

Temadagene giver mulighed for at trække på andres erfaringer og finde anderledes løsninger på dagligdagens udfordringer.

- Jeg bliver mere opmærksom på de problematikker og udfordringer, som alle undervisere på kulturinstitutioner har. Derfor jeg i min dagligdag blevet mere opmærksom på at gøre tingene mere forståeligt for både brugere, lærere og medarbejdere, siger Anne Knabe Sørensen.

Særligt temadagen om supervision kan bruges i praksis på egen kulturinstitution.

- Temadagen om supervision var jeg glad for, fordi den var meget anvendelig, konkret og praksisrettet. Vi har flere studerende i gang som undervisere og vil gerne sikre den kvalitet, der var udviklet og tiltænkt, siger Anne Knabe Sørensen.

Sissel Langkilde tog også brugbare værktøjer med tilbage til Kongernes Samling.

- Jeg har fået konkrete redskaber og modeller, som jeg direkte kan implementere til at stykke noget nyt sammen, eller som kan være udgangspunkt for en model, der kan fungere hos os. Temadagen om supervision var meget konkret, hvor det andre gange har været mere til inspiration. Begge dele er relevant i forhold til at komme tilbage på arbejdspladsen med et fagligt indspark, siger Sissel Langkilde.

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil
Dorte Villadsen Skoletjenesten

Dorte Villadsen

Pædagogisk udviklingschef
Tlf
24 90 13 67
Se profil

Måske er du også interesseret i