Om arrangementet
Pædagogisk udvikling af skoletjenester
Foto:Natalia Semenova ©Skoletjenesten
Fra fem forskellige ståsteder får du mulighed for at kigge på og udvikle den pædagogiske praksis i din skoletjeneste. Vi kommer omkring de nye fagplaner for kulturfagene, museumsreformen samt didaktisk design og evaluering. Derudover sætter vi fokus på undervisningen på Vendsyssel Historiske Museum og den pædagogiske praksis i museets skoletjeneste.
Til hvert ståsted er der mulighed for at bringe sin egen praksis i spil og være nysgerrig på den sammen med andre, der arbejder med undervisning i eksterne læringsmiljøer.
Formen på dagen
Hvert ståsted består af 15 minutters oplæg, 5 minutters spørgetid og herefter 20 minutter til refleksion i mindre grupper, hvor du kan bringe din egen praksis i spil. Vi håber, at formen er med til, at I som deltagere får brugbare værktøjer og refleksioner med hjem i rygsækken.
Program
9.30-10
Ankomst med kaffe/the og morgenbolle
10-10.15
Velkommen til Vendsyssel Historiske Museum og rammesætning af dagen
10.15-11
Et blik ind i arbejdet med fagfornyelsen med udgangspunkt i historiefaget
v. Kathrine Noes Sørensen, udviklings- og undervisningsansvarlig i Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet
11-11.45
Museumsreformens betydning for undervisningen i skoletjenester
v. Kim Callesen, udviklings- og undervisningsansvarlig i Skoletjenesten på Vesthimmerlands Museum og regional koordinator i Nordjylland
11.45-12.30
Frokost
12.30-13.30
Undervisning i skoletjenesten ved Vendsyssel Historiske museum
v. Lone Venderby, Skoletjenesten Vendsyssel Historiske Museum
13.30-14.15
Didaktisk design – hvad er vigtigt at huske?
v. Kamma Marie Poulsen-Hansen, undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten Kolding og regional koordinator i Syddanmark
14.15-15
En metode til evaluering af undervisning i eksterne læringsmiljøer
v. Henrik Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten
15-15.15
Afslutning og opsamling på dagen