Om arrangementet
Denne temadag er afholdt
Praksisfaglighed eller at lære gennem faglige praksisser
Denne temadag er afholdt
Temadagen er afholdt.
Se materialer fra dagen her
![Elever i Arkæologisk Værksted på Københavns Museum](/sites/default/files/styles/content_page_landscape/public/2021-01/_MG_9419_mindre_0.jpg?itok=1OaMvpu7)
På dagen stilles skarpt på, hvordan eksterne læringsmiljøer kan respondere på skolepolitiske tiltag som praksisfaglighed ved at trække på museernes solide erfaring med at arbejde med faglige praksisser. Praksisfaglighed er, i denne forståelse, ikke noget nyt i eksterne læringsmiljøer, men i stedet en anledning til at præcisere, hvordan vi arbejder med faglige praksisser.
Temadagen tager afsæt i Skoletjenestens casebaserede undersøgelse af praksisfaglighed på museer. På dagen præsenteres to ud af fire cases fra undersøgelsen, og forståelser af praksisfaglighed i eksterne læringsmiljøer sættes til debat.
Program
10.00 – 10.05
Velkomst
10.05 – 10.20
Pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten Lise Sattrup konkretiserer, hvordan vi kan forstå praksisfaglighed i undervisning i eksterne læringsmiljøer.
10.20 – 10.30
Tjek ind i grupperum.
10.30 – 10.55
Undervisnings- og udviklingsansvarlig Marlene Kramm og museumsinspektør Thomas Lund Johansen præsenterer en case fra Holbæk Museum, hvor der arbejdes med praksisfaglighed gennem møder med museets eksperter.
10.55 – 11.10
Leder af KUNSTEN Kreativitarium Peter Juul præsenterer en case fra KUNSTEN, hvor elever arbejder med praksisfaglighed gennem kunstneriske praksisser.
11.10 – 11.20
Hvad bliver jeg inspireret til? - i grupperum
11.20 – 11.40
Pause
11.40 – 12.20
Paneldebat om hvordan eksterne læringsmiljøer kan understøtte elevernes praksisfaglighed. I panelet deltager åben skole-forsker Lars Emmerik Damgaard Knudsen, DPU, læringskonsulent Rikke Hyldahl Homann, Helsingør kommune, og lærer Jesper Pedersen, Heibergskolen.
12.20 – 12.30
Tjek ud