Om
Rummets betydning - seks refleksionskort
Når vi underviser på museer og i andre eksterne læringsmiljøer, har det stor betydning hvilket rum eleverne træder ind i. Er det et udstillingsrum, et miljø, et værksted eller et undervisningslokale? Er der genstande, særlige regler eller andre grupper af besøgende i rummet?
Med de seks refleksionskort kan I forholde jer til og undersøge rummets betydning i undervisningssammenhænge på en systematisk måde. Kortene præsenterer hver især et vigtigt aspekt eller pædagogisk problemstilling, der knytter sig til `rummet´, samt 3-4 tilhørende refleksionsspørgsmål.
Sådan bruger du de seks kort
Kortene kan anvendes i forbindelse med planlægning af nye undervisningsforløb, kvalificering af eksisterende undervisningsforløb, hvor rummet skal mere i spil, eller indretning af nye rum eller miljøer til undervisning og formidling for børn og unge.
De kan oplagt bringes i spil sammen med museets timeansatte undervisere eller på tværs af museumsfagligheder, fx i forbindelse med udstillings- og formidlingsprojekter, hvor undervisningsperspektivet spiller en særlig rolle.
Hvad er baggrunden for de seks kort?
De seks refleksionskort er udviklet på baggrund af mange års erfaringer og praksis i Skoletjenesten, herunder en tidligere temadag om emnet. De er bl.a. testet og justeret i samarbejde med en gruppe undervisnings- og udviklingsansvarlige i Skoletjenesten.