Om nyheden
Debatarrangement: Tre perspektiver på museumsreformens betydning for børn og unge
Den 26. marts var ca. 80 museumsfolk samlet i historiske rammer i Christian 4.´s smukke kirkesal på Koldinghus til debat om undervisning og formidling for børn og unge i lyset af museumsreformen.
Undervisning og formidling for børn og unge er et centralt element i den nye museumsreform og indgår i de nye incitamentsbaserede tilskud til museerne.
I debatten deltog ledere og undervisningsansvarlige fra seks forskellige museer. Gennem korte oplæg og en fælles paneldebat kastede de lys over vigtige opmærksomheder, udfordringer og muligheder ved reformen. Vi har her uddraget tre tematikker på tværs af deltagernes oplæg og debatindlæg.
Kvalitet og kvantitet i undervisning og formidling for børn og unge
Et af de gennemgåede temaer på dagen var forholdet mellem kvalitet og kvantitet i undervisningssammenhænge. Flere af debatdeltagerne var inde på, at reformens incitament til at ”tælle hoveder” blandt børn og unge kan trække undervisning og formidling i retning af et mere kvantitativt fokus. Det kalder på en skærpet opmærksomhed på forholdet mellem kvalitet og kvantitet, lød det fra flere af deltagerne, og panelet udtrykte et fælles ønske om i højere grad at kunne afdække og beskrive kvalitet i museumsundervisning og formidling for børn og unge. Det kunne fx ske gennem surveys eller som et særligt fokus i de nationale brugerundersøgelser på museerne.
Reformen kan skærpe formen
Et andet tema handlede om nogle af de mulige udviklingsspor, som reformens kvantitative fokus kan inspirere til i forbindelse med planlægning og gennemførelse af undervisningsaktiviteter. Fra flere debatdeltagere hørte vi om museer, der konkret havde valgt at afkorte eksisterende undervisningsforløb. Eksemplerne var udtryk for et ønske om at få flere elever igennem uden at gå på kompromis med undervisningskvaliteten i de udvalgte forløb. Andre deltagere fortalte om et skærpet blik på, hvilke udstillinger der overordnet set appellerer til og kan rumme mange besøgende, herunder børn og unge og familier, i lyset af reformen.
Museerne og omverdenen
Et tredje gennemgående tema på dagen kredsede om museernes betydning i forhold til at styrke børn og unges dannelse og at åbne omverdenen for dem på nye og anderledes måder. I reformteksten bliver museerne bl.a. beskrevet som steder, hvor børn og unge møder faktuel viden, og i debatpanelet blev det nævnt, at museerne i det lys bør forholde sig nysgerrigt og undersøgende til begrebet viden og til forholdet mellem viden, læring og dannelse. Vi hørte også om strategiske kommunale samarbejder, videndeling mellem museer og udviklingsprojekter med børn og unge som vigtige aspekter i et omverdenperspektiv.
Fotos: Erik Schmidt
På debatarrangementet `Museumsreformens betydning for børn og unge´ deltog følgende med oplæg og efterfølgende i paneldebat:
- Claus Kjeld Jensen, museumsdirektør på Vardemuseerne og forperson i Danske Museer
- Brian Wiborg, museumsdirektør på Viborg Museerne
- Anja Lemcke Stær, konstitueret museumsdirektør på HEART Herning Museum of Contemporary Art
- Kathrine Noes Sørensen, undervisnings- og udviklingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet
- Karen Bech Jessen, formidlingsudvikler og kunst- og designlærer på Trapholt
- Rasmus Welling, formidlings- og læringschef på Kongernes Samling, Koldinghus