Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Et kig ind i et laboratoriepartnerskab: Undervisningsevaluering på Vikingeskibsmuseet

Af
Skoletjenesten
I efteråret 2022 har to af videncenterets pædagogiske udviklingskonsulenter i tæt samarbejde med Vikingeskibsmuseets undervisnings- og udviklingsansvarlige lavet en evaluering af museets undervisning med fokus på, hvordan elevernes viden og forståelse af historien bliver aktiveret i samspil med vikingeskibene og museets udstillinger.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Undervisning på Vikingeskibsmuseet

Undersøgelsesbaseret undervisning er Vikingeskibsmuseets særlige undervisningsmetode, som bygger oven på museets genstandsfelt. Undervisningsmetoden tager afsæt i den eksperimentalarkæologiske metode og lærer eleverne at gå undersøgende til værks, så de får forståelse for, hvordan historie skabes. Vikingeskibene og det maritime håndværk er et ideelt sted for eleverne at arbejde med denne dimension af historiefaget, som kan være vanskelig at få ind under huden i et klasselokale.

Skoletjenesten på museet har udviklet og finpudset denne undervisningsm tode gennem mange år, men netop nu, hvor museet står over for skabelsen af helt nyt museum, bliver elementer fra undervisningen relevante på en ny måde - dels fordi rammerne for undervisning på den lange bane lægges nu, dels fordi undervisningsmetoden er så tæt inkorporeret i museets genstandsfelt, at der også er pointer at hente for den bredere formidling.

I efteråret 2022 har to af videncenterets pædagogiske udviklingskonsulenter i tæt samarbejde med Vikingeskibsmuseets undervisnings- og udviklingsansva lige lavet en evaluering af undervisningen med fokus på, hvordan elevernes viden og forståelse af historien bliver aktiveret i samspil med vikingeskibene og museets udstillinger. Både for at blive klogere på, hvordan undervisningsmetoden understøtter elevernes læring, men også for at undersøge, hvordan museets rum og arkitektur kan understøtte og/eller modarbejde undervisningsmet den.

Evalueringen foregik fra august til december og omfattede bl.a. 12 observationer, miniinterview med elever og møde med underviserne. Evalueringen blev gennemført ved brug af en række forskellige metoder: fokuserede, vurderende og åbne observationer, små kortlægninger af elevers udbytte af undervisningen, lærer- og elevinterview og indsamling af elevperspektiver på skibshallens arkitektur og rum (dot-voting) samt visuelle situationsbeskrivelser med afsæt i fotos af udvalgte undervisningssituationer.

I vores evalueringer bruger vi både velkendte metoder og eksperimenterer med nye. Dot-voting er et forsøg på at indsamle empiri på en ny måde, der giver evalueringen et stærkt elevperspektiv. Dot-voting kan bruges til at skabe indsigt om elevernes opfattelse af undervisningen på en ikke-sproglig måde.
Henrik Guldager Johnsen
pædagogisk udviklingskonsulent
Evalueringen er et vigtigt redskab i den løbende vurdering af vores undervisningspraksis. Den giver os konkret viden om vores målgruppers oplevelser. Dermed kan vi justere udviklingen af vores undervisning på den korte bane – og af den pædagogiske profil og praksis, der skal forme fremtiden.
Kathrine Noes Sørensen
Undervisnings- og udviklingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet

UNDERSØGELSEN GIVER NY VIDEN OM:

• Hvordan rummet fungerer som med- og modspiller i et undervisningsforløb.

• Hvilken rolle undervisningsbeskrivelsen spiller, når undervisere, der ikke selv har udviklet forløbet, skal lykkes med undervisningen.

• Hvordan brug af genstande styrker undervisningen i noget konkret og sanseligt.

• Hvordan undervisning i eksterne læringsmiljøer kan aktivere passiv viden fra undervisningen hjemme på skolen.

• Hvordan de formidlingstilgange, der er under udvikling til det nye museum, udmønter sig i praksis i undervisningssituationen.

Tegning

 

Kontakt

Portræt af Kathrine Noes Sørensen

Kathrine Noes Sørensen

Undervisnings- og udviklingsansvarlig, Vikingeskibsmuseet
Tlf
46 30 02 54
Se profil
Portræt Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesen

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
29 13 93 26
Se profil
Portræt af Lars Volf Jensen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lars Volf Jensen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
24 61 66 42
Se profil

Måske er du også interesseret i