Kulturhistorie

Hvordan kan børn og unge lære om samspillet mellem fortid, nutid og fremtid gennem møder med kulturhistorie? Og hvordan skaber vi undersøgende kulturhistorisk undervisning på museet, på arkiver, i skolen og i bymiljøer og historiske landskaber, hvor fortidens spor stadig er synlige?

Her på siden finder du lyd, artikler og cases med inspiration til at omsætte kulturhistoriske undersøgelser og kildearbejde i en pædagogisk praksis.

Se bl.a. eksempler på, hvordan arbejdsmetoder fra et kulturhistorisk museum kan omsættes til undervisning og på hvordan lokalhistoriske museer inddrager børn og unge i udstillingsarbejdet.

Herunder kan du starte med at dykke ned i udvalgte artikler, der kommer rundt om vigtige elementer i kulturhistorisk undervisning i eksterne læringsmiljøer. 

Har du brug for sparring?

Udvikler du undervisning i eksterne læringsmiljøer, kan du kontakte Skoletjenesten for sparring om praksis i forbindelse med udvikling af kulturhistoriske undervisningsforløb, planlægning og evaluering af undervisning, udviklingsprojekter og partnerskaber.

Få inspiration til arbejdet med kulturhistorie

Hør mere om kulturhistorie

Portræt Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesen

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
29 13 93 26
Se profil

Udforsk Skoletjenestens andre temaer