Kulturhistorie
Hvordan kan børn og unge lære om samspillet mellem fortid, nutid og fremtid gennem møder med kulturhistorie? Og hvordan skaber vi undersøgende kulturhistorisk undervisning på museet, på arkiver, i skolen og i bymiljøer og historiske landskaber, hvor fortidens spor stadig er synlige?
Her på siden finder du lyd, artikler og cases med inspiration til at omsætte kulturhistoriske undersøgelser og kildearbejde i en pædagogisk praksis.
Se bl.a. eksempler på, hvordan arbejdsmetoder fra et kulturhistorisk museum kan omsættes til undervisning og på hvordan lokalhistoriske museer inddrager børn og unge i udstillingsarbejdet.
Herunder kan du starte med at dykke ned i udvalgte artikler, der kommer rundt om vigtige elementer i kulturhistorisk undervisning i eksterne læringsmiljøer.
Har du brug for sparring?
Udvikler du undervisning i eksterne læringsmiljøer, kan du kontakte Skoletjenesten for sparring om praksis i forbindelse med udvikling af kulturhistoriske undervisningsforløb, planlægning og evaluering af undervisning, udviklingsprojekter og partnerskaber.