Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Lærerstuderende undersøger kreativ og æstetisk undervisning på Designmuseum Danmark

Af
Jakob Haahr-Pedersen
Som en del af det såkaldte KRÆS-samarbejde mellem Skoletjenesten og Københavns Professionshøjskole (KP) har et hold førsteårs lærerstuderende fra KP undersøgt kreative og æstetiske tilgange i undervisningen på Designmuseum Danmark.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Lærerstuderende i KRÆS-ugen

Gruppen af lærerstuderende sidder med lukkede øjne og lytter med en farveblyant i hånden, mens nummeret `Sun of a Gun´ fra den danske sangerinde Oh Land fylder rummet i designværkstedet på Designmuseum Danmark. Kort efter gentager lytteøvelsen sig, men nu med den tilføjelse, at de studerende skal tegne musikkens rytme, som de hver især hører den, på et stykke papir.

De lærerstuderende er fra Københavns Professionshøjskole, og de besøger Designmuseum Danmark som en del af den såkaldte KRÆS-uge, hvor hele første årgang på læreruddannelsen arbejder med kreative og æstetiske tilgange i undervisningen. For de studerende og deres undervisere indebærer KRÆS-ugen et besøg på en af Skoletjenestens partnerskabsinstitutioner, der foruden Designmuseum Danmark bl.a. tæller Nationalmuseet, Naturcenter Amager Strand og KØS Museum for kunst i det offentlige rum.

På Designmuseum Danmark deltager de studerende i dele af undervisningsforløbet `Mønsterleg´ for indskoling og mellemtrin, som var de elever. Mellem forløbets øvelser, hvor der leges, eksperimenteres og undersøges forskellige mønstre, kommenterer underviser Sofie Sølvhøj Heinesen kort på forløbets opbygning, aktiviteter og didaktiske greb.

Ligesom Designmuseum Danmarks øvrige undervisningsforløb foregår `Mønsterleg´ både i designværkstedet og i museets udstilling. I udstillingen `Mønsterkraft´ skal de studerende som skoleeleverne bl.a. gå på mønsterjagt og finde både et geometrisk og et organisk mønster og skitsere dem i en medbragt tegnemappe.

Lærerstuderende i KRÆS-ugen

Fælles refleksion mellem underviser og lærerstuderende

Fælles for alle KRÆS-forløb er, at besøget rundes af med en fælles faglig refleksion mellem underviseren og de lærerstuderende. Underviser Sofie Sølvhøj Heinesen spørger bl.a. de lærerstuderende om, hvilke sanseoplevelser, de vil fremhæve fra forløbets øvelser, og hvad de tager med sig som lærerstuderende - bl.a. i forhold til at bruge andre steder end klasseværelset i undervisningen?

De lærerstuderende fremhæver bl.a. øvelsernes variation og mange små skift, brugen af flere forskellige sanser og dermed et fokus på, at elever oplever ting forskelligt. En lærerstuderende havde selv oplevelsen af at ”lytte” med hele kroppen i den nævnte musikmønster-øvelse.  

Ifølge de lærerstuderende giver besøg i eksterne læringsmiljøer i sig selv særlige muligheder for at arbejde kreativt og æstetisk i undervisningen, men flere slår også et slag for den modsatte bevægelse; at vi skal have mere kreativitet ind i klasserummet. Inspireret af dagens øvelser kunne man fx oplagt kigge efter mønstre i klasselokalet, som en af de studerende foreslår det. Flere nævner, at de gennem forløbet er blevet inspireret til at arbejde varieret, eksperimenterende, sanse- og følelsesbaseret i et rum uden ”rigtigt” eller ”forkert”.

Udvidet KRÆS-samarbejde mellem KP og Skoletjenesten

KRÆS-ugen er udviklet gennem et tæt samarbejde mellem Skoletjenesten og læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Efter to års pilotforløb blev samarbejdet formaliseret og udvidet i forbindelse med `ny læreruddannelse´ i 2023. Læs mere om samarbejdet her.

Lærerstuderende i KRÆS-ugen

Artiklens fotos er taget af Natalia Semenova for Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer.

Kontakt

Portræt af Laura Dolberg Elkjær

Laura Dolberg Elkjær

Undervisnings- og udviklingsansvarlig
Designmuseum Danmark
Tlf
22 63 61 23
Se profil

Måske er du også interesseret i