Om nyheden
Ny kortlægning: Praksisfaglighed i museernes undervisning
Hvordan kan skoletjenester på museer anvende praksisfaglige tilgange i deres undervisning? Og hvordan kan det styrke skolernes arbejde med praksisfaglighed? Det giver en ny casebaseret kortlægning fra Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer fire konkrete eksempler på.
De fire undervisnings-cases stammer fra Kunsten Museum for Modern Art Aalborg, Københavns Museum, Trapholt Museum for Moderne Kunst og Museum Vestsjælland, og de dækker således hele landet.
Praksisfaglighed gennem faglige metoder, arbejde med genstande og ekspertmøder
På Kunsten i Aalborg anvendes iscenesættelser til at styrke både praktiske og teoretiske kunstfaglige undersøgelser, mens eleverne på Københavns Museum lærer gennem arkæologers arbejdsmetoder og praksisser. I undervisningen på Trapholt arbejder eleverne med museets genstande og lærer gennem designprocesser, mens eleverne på Museum Vestsjælland arbejder praksisfagligt gennem mødet med museets håndværkere.
På tværs af de fire cases viser kortlægningen, at museerne i kraft af deres særlige steder, genstande, faglige eksperter og tværfaglige arbejdsformer kan understøtte skolernes arbejde med praksisfaglighed på måder, hvor både de praktiske og teoretiske elementer sammen bidrager til elevernes forståelser.
På netop disse punkter har museerne nogle særlige forudsætninger for at arbejde praksisfagligt i deres undervisning, fortæller Lise Sattrup fra Skoletjenesten:
Oplæg til fælles begrebsdiskussion og inspiration til ny praksis
Med udgangspunkt i de fire eksemplariske cases udgør kortlægningen et muligt bidrag til en forståelse af, hvad begrebet praksisfaglighed er eller kan være i en åben skole-sammenhæng fra et museumsperspektiv. Det er desuden målet, at kortlægningen gennem sine eksempler kan inspirere både skoler og eksterne læringsmiljøer til, hvordan man kan anvende praksisfaglige tilgange i undervisningen.
Kortlægningen er den syvende i rækken af landsdækkende kortlægninger fra Nationalt netværk af skoletjenester, som fra januar 2020 er en del af Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer. Kortlægningen har, som de øvrige, til formål at formidle praksiseksempler og erfaringer på tværs af landet med relevans for samarbejdet mellem skoler og kulturinstitutioner samt andre eksterne læringsmiljøer.