Om Skoletjenesten

En ekstra dimension i undervisningen

Museets samlinger og forskernes metoder giver undervisningen en ekstra dimension, som lærer Iben Dalhus bruger i sin egen undervisning.
Af
Line Weldingh, Skoletjenesten

”Nu skal I to og to gå op og vælge et dyr ved bordet, kigge på det og finde ud af, hvor det skal stå. Hvis man er i tvivl, kan man gøre ligesom Darwin og spørge sine venner.”

Underviser og biolog Mette Sinding Francke peger på et bord med udstoppede dyr og dyr i sprit.

En rolig og koncentreret stemning fylder undervisningslokalet på Zoologisk Museum, mens de 25 elever fra 0.-2. klasse på Skolen på Grundtvigsvej hver placerer et dyr på et af fem skilte med kendetegn fra fem dyregrupper.

De er i gang med undervisningstilbuddet ”Undersøg – Darwin og dyrene”, hvor læringsmålet er at kunne sortere og klassificere dyr.

Og det mål nåede eleverne, vurderer lærer på Skolen på Grundtvigsvej Iben Dalhus efter undervisningen.

”De har lært, at sortering kan bruges til noget, at den har et formål. Jeg synes, de var skarpe til hurtigt at fange, hvad de skulle kigge efter,” siger Iben Dalhus.

Temauge gav god forforståelse

Skolen har i forvejen temauge om blandt andet Darwin, hvor eleverne skal arbejde og tænke som en videnskabsmand – ligesom undervisningsforløbet på Zoologisk Museum lægger op til. Og det har givet eleverne en god forforståelse, vurderer Iben Dalhus.

Citat om læring i forskermiljøer Skoletjenesten undervisningstilbud

”Vi har arbejdet med at sortere noget, de havde med hjemmefra - i for eksempel materialer, vægt, størrelse. På museet kunne de se, hvordan man sorterer dyr, og de forstod, hvad princippet var.”

At trække undervisningen ud på et museum, hvor der er samlinger og forskere, giver eleverne en særlig læring, mener Iben Dalhus.

”Der kommer en særlig læring ud af at være i et ægte forskermiljø.  Børnene fanger hurtigt, at de er i kontakt med særlige fagpersoner. Efterfølgende husker børnene både det sete, det lærte og hyggen ved at være på tur mere i detaljer, end hvis de "bare" har fået et oplæg på tavlen,” siger Iben Dalhus

Tilbage i klassen

Undervisningen giver også eleverne en viden, som hun kan bruge tilbage i klassen.

”Bagefter kan jeg sige: Kan I huske, hvad vi gjorde på Zoologisk Museum? Så skal jeg ikke bruge så meget tid på at fortælle om at sortere, fordi de har lært det, ” konstaterer Iben Dalhus.

Hun arbejder med at aktivere det, eleverne har lært på museet i sin egen undervisning.

”Det kan godt være, de yngste glemmer, hvornår dyr er fisk eller krybdyr. Men hvis de møder det igen, kan det være, de tænker, at det ved de noget om. ”

Undervisningstilbud på Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museum rummer Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have. Et undervisningstilbud på Statens Naturhistoriske Museum kan tilføre en ekstra dimension til undervisningen, som ikke kan ske hjemme i klassen: Eleverne kommer i kontakt med museets genstande og samlinger inden for et fagområde. Samtidig foregår undervisningen i et forskningsmiljø, og eleverne skal typisk prøve at arbejde på samme måde som forskerne – for eksempel ved at klassificere dyr fra museets samling.