Om arrangementet
Temadagen er afholdt.
Rolle- og dilemmaspil i eksterne læringsmiljøer
Temadagen er afholdt.
Temadagen er afholdt.

Mange eksterne læringsmiljøer har igennem en årrække arbejdet med rolle-og dilemmabaseret undervisning som en pædagogisk metode. Her gøres eleverne til medskabere og medproducenter, når metoden bruges til at åbne faglige problemstillinger, eller når vi bruger rollerne til at lade elever identificere sig med og distancere sig fra indholdet.
På denne dag ønsker vi at give ny forskningsbaseret indsigt i læringspotentialer og udfordringer ved rolle- og dilemmaspil. På dagen skabes et fælles refleksionsrum, hvor erfaringer kan blive udvekslet og kvalificeret samt inspirere til nye tiltag i dit eksterne læringsmiljø.
På dagen får du:
- Ny teoretisk viden om rolle- og dilemmaspil
- Inspiration til egen praksis, bl.a. gennem oplæg, værktøjer og afprøvning af dele af velafprøvede rolle- og dilemmaspil fra eksterne læringsmiljøer
- Et fælles refleksionsrum med mulighed for at diskutere potentialer og udfordringer ved brug af spil i undervisningen i eksterne læringsmiljøer
Program
9.30 - 9.40
Velkomst med kaffe og formiddagsbrød
9.40 - 10.40
Dilemma- og rollespils potentiale i en undersøgende og problemorienteret historieundervisning. V. Marianne Dietz
Oplægget tager afsæt i Marianne Dietz´ Ph.d.-afhandling “Spil i historiedidaktisk perspektiv: med fokus på elevers udvikling af historiebevidsthed” (DPU, Aarhus Universitet 2019)
Oplæg
10.40 - 10.50
Pause
10.50 - 11.35
Byrådsspillet. V. Anna Svenning, formidlingsinspektør på KØN - Gender Museum Denmark
Anna fortæller om og vi afprøver dele af Byrådsspillet. Byrådsspillet tager sit udgangspunkt i en bestemmelse om, at kvinder ansat i Aarhus Kommune kan fyres ved indgåelse af ægteskab - vedtaget af Aarhus Byråd den 7. april 1932.
Præsentation og afprøvning af case
11.35 - 11.40
Pause
11.40 - 12.25
To naturfaglige dilemmaspil. V. Lars Allan Haakonsen og Brian Ravnborg, CFU-konsulenter ved UCN
I forbindelse med Naturmødet i Hirtshals opstod den fiktive kommune Grønnedal. Her findes et hav af interessekonflikter, fx mellem lystfiskere og landmænd. I to dilemmaspil, tiltænkt naturfagene, arbejdes der med disse konflikter, hvor målet bl.a. er, at eleverne får en forståelse for, at naturspørgsmål altid har mere end en vinkel.
Præsentation og afprøvning af case
12.25 - 13.00
Frokost
13.00 - 13.45
Pressefrihed, luftangreb og modstandskamp. V. Rasmus Welling, museumsformidler på Museerne i Fredericia
I dette forløb besøger eleverne det lokalhistoriske arkiv, hvor de skal læse avistekster om samme begivenheder set fra tre forskellige politiske ståsteder. Herefter skal de selv nyhedsdække tre autentiske besættelses-historier ud fra tre synsvinkler: Et illegalt blad, en officiel avis under censur og en neutralt observerende avis.
Præsentation og afprøvning af case
13.45 - 14.10
Pause og walk and talk til Den Gamle By
14.10 - 15.00
Live rollespil i Den Gamle By. V. undervisningsmedarbejder i Den Gamle By
I de autentiske miljøer går vi i roller og afprøver dele af et undervisningsforløb på egen krop.
Præsentation og afprøvning af case
15.00
Fælles opsamling og farvel. Evt. mulighed for rundtur i Den Gamle By på egen hånd
Praktisk
Husk påklædning, der matcher dagens vejr.
Frokost og kaffe m.v. er inkluderet.