Om nyheden
Science camps skal styrke udsatte børn efter corona
For mange børn har det ikke været sjovt at gå i skole under coronakrisen. Undersøgelser fra bl.a. Danmarks Lærerforening, Red Barnet og Mødrehjælpen viser, at nødundervisning, travle bekymrede forældre og en ensformig hverdag uden kammerater sætter sine spor fagligt og socialt. Både hos ressourcestærke børn men i særdeleshed hos de børn, der i forvejen er særligt udsatte og sårbare.
Københavns Kommune, Skoletjenesten, Naturcenter Amager Strand og Ungdomsøen er gået sammen om et projekt, der gennem en række science camps på Ungdomsøen skal løfte udsatte elever både fagligt og socialt efter de mange måneders nedlukning af skolerne i foråret.
Det er elever fra Blågård Skole, Peder Lykke Skolen og Utterslev Skole, der er udvalgt til at deltage i de tre science camps. En hel uge sejler eleverne hver dag ud til Ungdomsøen, hvor de møder unge fra Ungdomsøen og tre naturfaglige undervisere fra Naturcenter Amager Strand. Eleverne skal arbejde med anvendt matematik, science og engineering, når de sammen løser en ingeniørfaglig opgave for Ungdomsøen: at bygge en havn, der muliggør alle de aktiviteter og drømme, der i fremtiden skal udspringe fra Ungdomsøens havneområde. Eleverne skal sammen idéudvikle, lave målinger, tegne skitser, bygge modeller og foretage løbende justeringer, før de fremlægger deres endelige bud sidst på ugen.
Kontakt
- Daglig leder for Naturcenter Amager Strand: Thomas Ziegler, 30 59 55 76
- Kommunikationsansvarlig for Ungdomsøen Nathalie Neuffer, 50 14 85 47
Om projektet
Projektet er finansieret med midler fra Børne- og Undervisningsministeriets pulje til partnerskaber mellem kommuner og civilsamfundsaktører om indsatser, der medvirker til at lukke faglige huller hos udsatte elever og bringer dem godt tilbage efter corona. Puljen er etableret som led i Folketingets aftale om at hjælpe sårbare børn og unge i forbindelse med coronakrisen.