Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
3 min.
Copied!

Den gode fortælling udviklede partnerskab mellem teater og kommune

Af
Ulla Kjær Kaspersen
Hvordan kommer man som kulturinstitution i gang med et partnerskab? For Nørregaards Teater førte god respons fra lærere og elever gennem flere år til et omfattende samarbejde med Odense Kommune, der sikrer teateroplevelser for alle kommunens skoleelever.
Type
Nyhed
Udgivet
Læsetid
3 min.
Copied!

I januar 2021 skulle 700 skoleelever fra Odense have været inde og se forestillingen `Abehånden´ på Nørregaards Teater. I lighed med andre kulturinstitutioner måtte teatret aflyse. Det store antal elever skyldes, at Nørregaards Teater gennem de seneste år har udviklet et stadig større partnerskab med Odense Kommune.

Samarbejdet startede tilbage i 2014. Her indgik teatret en aftale med Odense Kommunes skoleafdeling om at tilbyde en årlig forestilling til 1., 4, og 8. klasserne. Det blev senere udvidet til også at gælde 5. klassetrin. De gode tilbagemeldinger fra lærere og elever gjorde, at efterspørgslen fortsatte med at vokse, og sidste år blev partnerskabet yderligere udvidet til at omfatte alle klassetrin.

Partnerskabet understøtter udvikling på teatret og skolerne

På teatret har det været en stor gevinst at indgå et samarbejde af denne størrelse, udtaler teaterleder Carsten Wittrock. Det har givet mulighed for at komme i dialog med lærerne på en hel ny måde og udvikle nyt. Bl.a. bliver der til hvert teaterstykke udviklet et materiale, som eleverne kan forberede sig på eller arbejde videre med efter forestillingen. I de ældste klasser bliver teaterstykkernes manuskript brugt til eksamenspensum osv.

Også på skolerne skaber partnerskabet kvalitet. Lærerne erfarer, at de gentagne besøg giver en forudsigelighed og en tryghed, som er forudsætninger for et godt læringsmiljø, men det bidrager også til deres egen forståelse for, hvad de kan bruge teatret og skuespilkunsten til. de begynder selv at improvisere og tilpasse besøgene til deres undervisning og elevgruppe, fordi de opnår en fortrolighed med formen, fortæller Carsten Wittrock.

Udfordringer og nye teaterrammer

Det voksende partnerskab har naturligt nok medført udfordringer i forhold til at skulle producere mange flere forestillinger end tidligere. Det gælder også en udvidelse af de fysiske rammer.

For Nørregaards Teater blev en del af løsningen at etablere en ny teaterscene uden for teatret i det tidligere kulturhus i Vollsmose. Ud over mere plads har det også skabt nye muligheder for at nå ud til skolerne. Det har været et spændende tiltag at inddrage et udsat boligområde, forklarer Carsten Wittrock: ”Her er mange børn, som har stor glæde at se og opleve teaterforestillinger, og det lader sig kun gøre, fordi vi er så tæt på deres nærmiljø”.

En teaterordning for alle elever

På nuværende tidspunkt er ordningen et frivilligt tilbud til alle skoler i Odense og de i alt ca. 20.000 skolesøgende elever. Ambitionen er at nå op på 18.000 besøgende om året. hvilket svarer til 90 % af Odense Kommunes skolesøgende elever.

Inspiration til partnerskaber mellem kulturinstitution og kommune

På skoletjenesten.dk kan du få indblik i en række forskellige længerevarende partnerskaber og læse en kortlægning af samarbejde og partnerskaber mellem skoler, kommuner, kulturinstitutioner og eksterne læringsmiljøer. På folkeskolen.dk kan du læse et blogindlæg om partnerskabet mellem teater og kommune i Odense.

Med kunsten som benspænd (ARKEN)

Børneblik på Bispebjerg (Københavns Museum)

`Samarbejder og partnerskaber´ (national kortlægning)

Om at få en ny chance (blogindlæg)

Nørregaards Teater

Kontakt

Jakob Haahr-Pedersen Skoletjenesten

Jakob Haahr-Pedersen

Journalistisk medarbejder
Tlf
29 29 61 75
Se profil

Måske er du også interesseret i