Om nyheden
Lærerinterview: Det praktiske ind i historieundervisningen
I: Er der forløb på Gammel Estrup, som er særligt relevante for jeres Erhverv &
Praksisfaglig linje i 9. klasse?
AJ: Jeg har i dette skoleår deltaget i undervisningsforløbet `Herregårdens håndværkere´. Det var relevant for os med et forløb, der handler om håndværk, og som både kan give et historisk perspektiv på arbejde, byggeri og håndværk og nogle praktiske opgaver, hvor eleverne arbejder hands-on. Forløbet gav os også mulighed for at afprøve forskellige kulturteknikker, som er et krav i prøveopgivelserne. Vi modellerede fx en landsby med figurer, huse og møller, og det giver en anden forståelse af livet på landet i gamle dage, end historiebogens tekster kan gøre det.
I: Er der aktiviteter eller metoder på Gammel Estrup, som kan inspirere din praksis som kulturfagslærer?
AJ: Inspireret af Gammel Estrup prøver jeg at tænke det praktiske og levende ind i min undervisning. Fx har vi spillet massakren i Kaunas under 2. Verdenskrig som et lille rollespil, og det er en historietime, eleverne husker. På museet bliver jeg også bekræftet i, at det er vigtigt at bringe krop og sanser i spil i kulturfagsundervisningen. På Gammel Estrup kan vi aktivere kroppen gennem aktiviteter med åg og munkesten, og vi kan arbejde pædagogisk med smagssansen i Gammel Estrups herregårdskøkken.
kulturfagsundervisningen.”
Interviewet stammer fra Skoletjenestens katalog "Åben skole - din guide til eksterne læringsmiljøer 2023/24".