Om nyheden
Nære naturoplevelser på Nørrebro

For mange daginstitutioner kan det være udfordrende at besøge naturcentre og andre eksterne læringsmiljøer i en travl hverdag. Den problemstilling blev en del af afsættet for udviklingsprojektet Naturcenteret i børnehaven, hvor to naturvejledere fra Skoletjenesten Naturcenter Amagerstrand siden 2020 har besøgt ca. 80 daginstitutioner i bydelen Nørrebro/Bispebjerg og lavet sciencepædagogiske aktiviteter sammen med børn og pædagoger.
Nære naturoplevelser på stenbroen
Naturcenter Amager Strand arbejder med udgangspunkt i strandens natur, og arbejdet med små dyr, sten og strandplanter lader sig umiddelbart ikke overføre en-til-en i et bymiljø. I følge Louise Andreasen, som er en af projektets to naturvejledere, blev løsningen på den udfordring at lade projektets aktiviteter kredse om naturfænomener i børnenes nærområde og at tage afsæt i børnenes nysgerrighed og egne interesser:
Derfor er det også et vigtigt princip i projektet kun at bruge materialer og udstyr, som børnehaven allerede har, eller som de kan skaffe i det lokale supermarked. Især af praktiske årsager, men også for at vise pædagogerne det overskuelige i scienceaktiviteterne. De to naturvejledere kan godt finde på at tage fx en fuglevinge med fra naturcenteret, men den bliver aldrig et bærende element i de undersøgende lege.
Forankring med pædagogerne i centrum
For at sikre projektets forankring er et andet vigtigt princip at skifte perspektiv fra børnene i centrum til pædagogerne i centrum, hvilket kan være nyt og udfordrende for mange institutioner. I den forbindelse bliver kommunikationen med pædagogerne gennem hele forløbet afgørende, forklarer Louise Andreasen.
Den tætte kommunikation starter på et formøde, hvor pædagogerne vælger, hvilket fokus de ønsker at arbejde med inden for sciencepædagogikken, og pædagogerne og naturvejlederen beslutter i fællesskab hvilket emne, de vil undersøge sammen med børnene. Det er vigtigt, at pædagogerne på formødet får formuleret deres eget formål med forløbet, som passer til vilkår og betingelser i deres daginstitution, og at det valgte emne tager udgangspunkt i både pædagogernes og børnegruppens interesser.
Den ”lokale” tilpasning er ifølge Louise Andreasen afgørende for forløbets relevans både for børnene og pædagogerne: