Om arrangementet
Tilmelding til studiegruppen er lukket. Kontakt evt. studiegruppens facilitator for yderligere information
Undersøgende aktiviteter og spørgsmål i undervisningen på kulturhistoriske museer
Tilmelding til studiegruppen er lukket. Kontakt evt. studiegruppens facilitator for yderligere information
Foto: Frida Gregersen ©Ny Carlsberg Glyptotek
Hvordan arbejder vi undersøgelsesbaseret med elever på kulturhistoriske museer? Og hvordan motiverer og støtter vi elever i at stille spørgsmål og giver disse plads i vores undervisning?
I denne studiegruppe undersøger vi spørgsmålstyper i hinandens praksisser og får input fra arbejdet med undersøgende og spørgende tilgange indenfor naturfag, kunst og kulturhistorie i eksterne læringsmiljøer.
UDBYTTE
- Mulighed for at afprøve og udvikle egen ”spørgsmålspraksis” med kolleger
- Indblik i kollegers erfaringer med og viden om at arbejde undersøgelsesbaseret
- Indblik i undersøgelsesbaseret undervisning inden for kunst, kulturhistorie og naturfag
ARBEJDSFORM
Møderne faciliteres af Sidsel Kirk, som er pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten og arbejder med undervisningsudvikling på Dansk Jødisk Museum. Til hver mødegang starter vi med en faglig samtale med en kollega fra Skoletjenesten om at arbejde undersøgelsesbaseret og med forskellige typer af spørgsmål.
Herefter tager vi afsæt i en eller flere praksisser og problemstillinger fra studiegruppens deltagere og deler erfaring og giver sparring til hinanden ift. aktiviteter og metoder, som fremmer elevernes undersøgelser og spørgsmål i vores undervisning.
PRAKTISK
Møderne afholdes som udgangspunkt på Dansk Jødisk Museum i København.
Det er en forudsætning for deltagelse at man byder ind med sin egen praksis og eksempler på egne og elevers spørgsmål.
MØDEDATOER
Her er mødedatoerne for det første halvår:
Tirsdag d. 18. februar kl. 13-15.30
Undervisnings- og udviklingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet, Kathrine Noes Sørensen præsenterer sit arbejde med undersøgelsesbaseret undervisning og erfaringer med at lade elever arbejde med skabende spørgsmål i undervisningen.
Forberedelse: Ny model: Undersøgelsesbaseret undervisning | Skoletjenesten og Fra eksperimentalarkæologisk metode til undervisning | Skoletjenesten
Praksisindblik: Elevspørgsmål i undervisningen på Dansk Jødisk Museum. Hvordan gør vi? v. Sidsel
Onsdag d. 2. april kl. 13-15.30
Pædagogisk udviklingskonsulent Lise Sattrup præsenterer sit arbejde med sprækker i undervisningen. Med sprækker menes situationer i undervisningen, hvor eleverne gør noget uventet, fx stiller uventede spørgsmål. Hvilket potentiale er der i at give sprækkerne plads og hvordan kan vi bruge sprækkerne pædagogisk?
Forberedelse: Elevers deltagelsesmuligheder i eksterne læringsmiljøer | Skoletjenesten og Ophold, mellemrum og sprækker | Skoletjenesten)
Praksisindblik: Afklares med deltagere i studiegruppen
Tirsdag d. 13. maj kl. 13-15.30
Pædagogisk udviklingskonsulent Lars Volf Jensen introducerer produktive spørgsmål i naturfagsundervisning.
Forberedelse: Produktive spørgsmål på cue cards - Astra og Jos Elstgeest Det rigtige svar på det rigtige tidspunkt og Elevspørgsmål i naturfag i "Metoder i naturfag" af Sara Tougaard og Lene Hybel Kofod
Praksisindblik: Afklares med deltagere i studiegruppen
Møderne holdes som udgangspunkt på: Dansk Jødisk Museum, Proviantpassagen 6, 1218 København
Mødested: Foran museets hovedindgang i Det Kongelige Biblioteks have