Om nyheden
Evaluering: Arkiver kan styrke læreres historiedidaktiske kompetencer
Arkivers vigtige bidrag til arbejdet med kilder
Formålet med projektet `Arkivet i den åbne skole´ var kompetenceudvikling af historielærere i brug af kilder i det lokale arkiv. Omdrejningspunktet har derfor været lærernes arbejde med lokale og autentiske kilder på tre stadsarkiver.
I den forbindelse fremhæver de deltagende lærere i evalueringen tre forhold som særligt betydningsfulde for en engagerende og nærværende historieundervisning; de sanselige og kreative tilgange til kilderne, kildernes lokale og konkrete karakter, og at arkiverne bidrog med udvælgelser af relevante kilder og inspiration til simple veje til kildearbejdet.
Udvikling med elever og refleksion med kollegaer
Evalueringen viser videre, at der ifølge lærerne var to elementer ved projektet, der var særligt betydningsfulde for deres kompetenceudvikling; at lærerne deltog sammen med deres elever og tid til historiedidaktisk refleksion.
Når lærerne deltog sammen med deres elever på arkivet, blev lærernes oplevelse af elevernes faglige engagement og deltagelse særligt givende. Her brugte lærerne eleverne som vejviser til, hvad det er ved kildearbejde, som eleverne specifikt bliver optaget af og får udbytte af. På den måde blev elevernes aktive deltagelse i undervisningsforløbet en værdifuld kilde til inspiration og forståelse for det faglige og pædagogiske arbejde.
At lærerne skulle udvikle undervisningsforløb for deres elever i samarbejde med arkiverne og kollegaer bidrog desuden til vigtige fagdidaktiske refleksioner over undervisning gennem kilder.
Arkivet i den åbne skole
Projektet `Arkivet i den åbne skole - mødet med historien´ blev gennemført i perioden 2021-2023 i Esbjerg, Frederiksberg, Kolding og Københavns kommuner. Ca. 100 historielærere deltog i kompetenceudviklingsforløb hos henholdsvis Kolding Stadsarkiv, Esbjerg Byhistoriske Arkiv og Københavns Stadsarkiv. Projektet er finansieret af A. P. Møller Fondens Folkeskoledonation.
Evalueringen af projektet er baseret på observationer af undervisning, fokusgruppeinterviews med lærere og individuelle spørgeskemaer.
Skoletjenestens evalueringer
Skoletjenesten laver evalueringer af undervisning i eksterne læringsmiljøer for en række forskellige kunder. Læs mere om det her.