Forbrydelse, retfærdighed og straf
Casen bearbejdes gennem et TIU-forløb - Teater I Undervisningen - hvor Den Gamle Bys historiske miljø danner rammen om en forestilling, hvorigennem sagens væsentlige temaer belyses og diskuteres. Deltagerne udnævnes til domsmænd og skal tage stilling til strafudmålingen.
Efterfølgende er der et diskussionsforum, hvor der lægges op til diskussion og refleksion over temaer som det gode samfund, hævn/straf og retfærdighed, mennesket som historieskabt og historieskabende samt relationen mellem fortid, nutid og fremtid.
At lære historie på en anderledes og nærværende måde
Forløbet rammer med sin grad af involvering og en vedkommende problematik ned i deltagernes følelser og etik og sætter gang i diskussioner af temaer, der ellers kan være uhåndterlige og svære at forholde sig til. Det danner derved frugtbar grobund for at forholde sig til væsentlige problematikker som hævn, straf og retfærdighed, demokrati kontra enevælde/diktatur, relationen mellem fortid, nutid og fremtid og meget mere.