Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Indtryk - Aftryk - Udtryk

Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Det og meget mere skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.

Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller ved Aarhus Teater, Emil Prenter. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde »deres eget sted«, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller herefter en central rolle i hele projektet - ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.
Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb.
Projektet afrundes med et refleksionskortspil samt forslag til kreativ produkt.

Materialet indeholder:
• Lærervejledning: Forslag til prøveoplæg, klassesæt af elevhæfter, hjemmeside (koder se vedhæftede fil i den mail du fik ved tilmeldingen).
• Lydvandring indtalt af skuespiller Emil Prenter.

• Fagfilm med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris 

  • Refleksions-kortspil (udskrives fra hjemmesiden)
  • (Materialer til blåtryk, som man selv skal anskaffe, ellers er der et gratis alternativ beskrevet i materialet)
  • (Bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, som man selv skaffer, hvis ikke skoletjenesten gør) - projektet kan godt gennemføres uden bogen. Info herom kommer på
    hjemmesiden.
Mælkebøtte
Mælkebøtte
Foto

Kirsten Høyberg Simonsen

©

Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
Eleven kan reflektere over etiske principper og moralsk praksis i mellemmenneskelige relationer.
Eleven har viden om etik og moralsk praksis i et mellemmenneskeligt perspektiv.