Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Kom frit frem - perepektiver på kvinder og kristendom

Hvilken rolle har kvinder spillet i kristendommens historie? Hvilken betydning har kristendommen haft for synet på kvinder i den vestlige kulturkreds? - Og hvad står der egentlig om det, i de bibelske tekster og kristne kilder?

Projektet KOM FRIT FREM - perspektiver på kvinder og kristendom går videre ad den sti og zoomer ind på kvinder og deres rolle, plads og betydning i kristendommen
og dens historie.
I projektet arbejder eleverne undersøgende og historisk-kritisk med kilder, kontekst og kvindeskikkelser. Der arbejdes således både med et historisk overblik og med at belyse forskellige perioders blik på kvinder.
Indledningsvist introduceres eleverne til projektet gennem en citatplakat, som afspejler et udvalg af udsagn om kvinder fra Bibelen og andre kristne kilder. Derefter arbejdes der med den indflydelse, som kristendommen og kirken får på det kvindesyn, der bliver det dominerende i den vestlige kulturkreds. Eleverne præsenteres for dette gennem fire nedslag:

  • Det Gamle Testamente
  • Urmenigheden
  • Det Nye Testamente 
  • Den tidlige kirke


Efterfølgende har eleverne mulighed for, at fordybe sig i én eller flere af otte udvalgte kvindeskikkelser fra Bibelen og kristendommens historie. Eleverne arbejder med et virkningshistorisk perspektiv og sætter indholdet i relation til en nutidig kontekst gennem opgaver og refleksionsspørgsmål.
 

  • De første kvinder 
  • De seje kvinder 
  • Kvinderne hos Paulus 
  • De anonyme kvinder 
  • Jomfru Maria 
  • Maria Magdalene
  • Helgeninder 
  • Kvindelige præster.


Projektet afsluttes ved at eleverne vender tilbage til citatplakaten og udarbejder et kulturprodukt ud fra deres tilegnede viden og refleksioner over projektet.
Materialet indeholder:
• Lærervejledning
• Elevhæfter (udskrives fra tilhørende hjemmeside) 
• Citat-plakat
• Adgang til en 3D Tiki-Toki-tidslinje

Jomfru Maria
Jomfru Maria

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
At eleverne får indsigt i, hvordan kontekst har betydning for både tilblivelse og fortolkning af kilderne.
At eleverne opnår viden om, at fortolkningen af de samme kilder kan være forskellig alt efter, hvilken vinkel der lægges og hvilke argumenter, der ses efter.
At eleverne skal opnå forståelse for, hvordan kildelæsning og fortolkning kan få betydning for kvinder - helt frem til i dag.
At eleverne kan diskutere og forholde sig til udsagn om kvinders rolle og plads i lyser af deres samtid.
At eleverne ak redegøre for kilder og kontekst i relation til en konkret kvindeskikkelse med forbindelse til kristendommen.
At eleverne kan omsætte deres viden og refleksioner om det faglige stof til udsagn.
At eleverne kan se paralleller til den nutidige (samfunds)debat og deltage aktivt i den.