Kulturskolerne

Kulturpakke – Monstermarathon – Skole: 2.-5. klasse

Eleverne puster, tegner, maler, klipper og trykker de mærkeligste monstre i alverdens materialer! Dette er et crashkursus i ukonventionelle teknikker, hvor vi skaber monster-kunst på sjove og anderledes måder.

Igennem korte og intensive øvelser bliver eleverne præsenteret for forskellige teknikker og materialer – en slags interval-tegne-træning.

Eleverne ender med hver deres Monstermappe med alle de forskellige monstre, de har lavet i løbet af dagen, som repræsenterer hver sin teknik. I mappen er der også et lille spørgeskema, som er en beskrivelse/personkarakteristik, som eleven kan udfylde om hvert enkelt monster. Bagerst i monstermappen kan eleven skrive en historie, hvor de forskellige monstre indgår. 

Vi slutter af med at tale om dagen. Har eleverne lært noget nyt; praktisk såvel som begrebsmæssigt? Vi perspektiverer og taler om, hvordan man kunne arbejde videre med figurerne hjemme på skolen i eksempelvis danskundervisningen.

 

Formål:

  • Eleverne arbejder med figurudvikling – visuelt såvel som sprogligt.
  • Eleverne udvikler deres kreativitet og billedsprog i arbejdet med forskellige ukonventionelle kreative teknikker.
  • Forløbet skærper elevernes materialeforståelse.
  • Forløbet give alternativer til tegning. Eleverne får en fornemmelse af, at der ikke er en rigtig eller forkert måde at udtrykke sig visuelt på. Det kan gøres på mange måder.

Det kan I gøre inden kulturpakken

  • Hvis I har lyst, kan I kigge på monster-illustrationer på nettet og i bøger.
  • Snak om, at de kan se meget forskellige ud med forskellige antal øjne, horn, hale, spidse tænder osv. I kan også læse små passager af historier og eventyr, hvori der indgår fabeldyr, monstre, trolde osv.
  • Hvilke indre billeder danner børnene selv? Der kan være mange måder at fremstille "det samme" monster på. 

Det kan I gøre efter kulturpakken:

  • Lave personkarakteristikker af de forskellige monstre, som eleverne lavede til kulturpakken, ved at udfylde skemaerne i monstermappen.
  • Skrive en historie med udgangspunkt i monsterkarakteristikkerne, hvor en eller flere af elevens monstre indgår i teksten.
  • Benytte de kreative teknikker i forbindelse med andre temaer.

 

Underviser:

Annika Øyrabø arbejder som illustrator og underviser. Hun illustrerer børnebøger og skriver hobbybøger. Hun har skrevet hobbybogen ”Skrotrobotter og andet sjov med skrald” fra Carlsen, og så har hun lavet en serie af hobbybøger for det tyske forlag Beltz und Gelberg, hvor hver enkelt bog introducerer en ny teknik, f.eks. ”Zeichnen und malen”, ”Drucken und stempeln” osv. Har igennem en årrække også lavet opgavesider til Weekendavisens Faktisk-sektion for børn. Hun har senest illustreret børnebogen “Strikurnar” (“Stregerne”) for det færøske forlag Bókadeild Føroya Lærarafelags, 2022. Bogen er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris 2023.

Se flere bøger og projekter på: www.annikaoyrabo.dk

Hvor: Kulturskolerne, Billedkunst

Varighed Én dag, kl. 9.00-13.30

Periode: 2023: september, oktober, december 2024: marts-juni

Monstermarathon
Monstermarathon
Foto

Annika Øyrabø

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
2., 3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Elevernes alsidige udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsområder i faget Billedkunst:

Eleven kan male ud fra idéer og oplevelser.
Eleven har viden om farveblanding samt anvendelse af enkle teknikker og redskaber.
Eleven har viden om enkle grafiske trykmetoder.
Eleven kan fremstille billeder i flere lag.
Eleven har viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder.