Vestforbrænding

Plastik! Galt eller genialt? 4. - 9. klasse Ballerup Genbrugsstation

I forløbet Plastik! Galt eller genialt? får eleverne en introduktion til plastik og genanvendelse. Herefter foregår resten af forløbet i ”Plast-lab” på Ballerup Genbrugsstation, hvor eleverne arbejder med deres medbragte plastik og lærer forskellige metoder til at skelne plast fra hinanden, bl.a. hårdhed og brugssituation. Eleverne kværner til sidst plasten til granulat, så den er helt klar til at blive genanvendt.

Hvor skal den slidte gummistøvle hen, og hvad med shampooflasken? Det er ikke nemt at sortere på genbrugsstationen, hvor der er hele syv forskellige containere til plast. Men sorteringen er en forudsætning for, at vi kan genanvende plasten.

Plastik er en genial opfindelse og et fantastisk materiale, der forlænger holdbarhed på madvarer og bliver brugt til at lave vindmøller og mange andre nyttige produkter. Men det går galt, når plastik ikke bliver sorteret, eller når det ender i verdenshavene og i naturen.

Forløbet byder også på en rundtur på Ballerup Genbrugsstation, hvor eleverne kigger nærmere på containerne til plast. Forhåbentlig kan eleverne guide forældrene i retning af den rigtige container, næste gang de skal på genbrugsstationen.

Ballerup genbrugsstation
Plastik! Galt eller genialt?
Foto

Vestforbrænding

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Elevernes alsidige udvikling, Natur/teknologi, Uddannelse og job
Læringsmål:
- Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier.
- Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed.
- Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.
- Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.

Se alle tilbud fra: