FILM-X

Propaganda og skjult reklame

Mange mennesker har indtrykket af, at de selv kontrollerer medierne og ikke omvendt. Men manipulationen i billedbårne medier er mere kompleks end nogen sinde. Og en af de bedste måder eleverne kan opnå en kritisk forståelse for mediernes kompleksitet er ved selv at producere film og video med manipulerende indhold.

I dette forløb præsenteres eleverne for varierende både historiske og nutidige eksempler på film og videoer, der fortæller en historie på en måde, så publikum mere eller mindre bevidst får serveret et budskab, der vil farve deres holdning til et emne og / eller en gruppe mennesker. Reklamer og propaganda bygger i høj grad på stereotype og fordomsfulde konnotationer - dette diskuterer vi og forholder os til etisk og nysgerrigt i vores analyse. 

I produktionsfasen i FILM-X studierne samarbejder eleverne på filmhold om at producere en kort film, der rummer propaganda og / eller skjult reklame. Opgaven formuleres i et elevmateriale, som de andre filmhold ikke har kendskab til. Resten af klassen skal efterfølgende forsøge at gennemskue manipulationen, og vi ser på, hvilke dramaturgiske og filmiske greb, eleverne anvender til at snyde deres publikum.

Et undervisningsmateriale understøtter en analyseproces hjemme på skolen før selve FILM-X forløbet, som vil bidrage til at eleverne kan se på deres egne og hinandens film metarefleksivt.

Elever under optagelse af film.
Optagelser i bilstudiet i FILM-X
Foto

Jørgen True

©

Det Danske Filminstitut

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
780 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Filmkundskab - Filmproduktion, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, It og medier, Medier, Samfundsfag
Læringsmål:
- Eleven får styrket sin kritiske forståelse for de manipulationer, der foregår i videoer, herunder reklamer og kampagner på sociale medier.
- Eleven kan selv anvende filmens virkemidler til at fremhæve et bestemt budskab overfor en given målgruppe.

Se alle tilbud fra: