De fem Halder

Reformationen – nøglen til Himmerig

Hvem holder nøglen til Himmerig? Er det Viborgs katolske biskop Jørgen Friis, af adelig slægt? Eller er det prædikanten, protestanten og tilflytteren Hans Tausen? Lær om reformationen, som startede i Viborg og spredte sig i Danmark, og deltag i et rollespil om, hvem der skal holde nøglen til Himmerig.

Eleverne tager aktivt stilling til dilemmaet, som senmiddelalderens befolkning stod i.

Reformationstankerne startede i Danmark ved Viborg, hvor Hans Tausen kom til som ung munk.

Jørgen Friis mærkede snart, at viborgenserne ikke var på hans side, selvom Viborg var en stor kirkeby med sine i alt 12 sognekirker, 1 domkirke og flere klostre.

Derfor flygtede han først til Spøttrup Borg, men flyttede senere til Hald. Her byggede han en borg med et topmoderne forsvarsværk, der kunne holde de rebelske præster og deres tilhængere ude.

Troede han.

Aktiviteten

Vi mødes ved Haldladen, hvorfra turen går mod Hald Slot.

Her fortælles om stændersamfundet, reformationen, og eleverne sendes på udforskning i ruinerne af Jørgens Friis’ borg.

Dernæst introduceres eleverne til et dialogbaseret rollespil, hvor de som adel, borger eller bonde skal tage stilling til, hvem der bærer nøglen til Himmerig.  

Hvem ville de støtte og hvorfor?

Afslutningsvis reflekterer vi i plenum over deres valg og får den afsluttende fortælling om, hvordan reformationen udviklede sig i Viborg og resten af landet.

Vi følges sammen tilbage til Haldladen, hvor man mellem april og november kan se en udstilling om hele de fem Halders historie.

Forberedelser

Det er en fordel, at børnene på forhånd kender lidt til protestantisme, katolicisme og helt overordnet reformationen.

Derudover kan I se filmen længere nede.

Efterbehandling

Dette forløb kan med fordel efterfølges af Naturskolens rollespil "Grevens Fejde". Dette forløb foregår også ved Hald. Se mere her: Naturskolen Grevens Fejde

I øvrigt kan der arbejdes videre her:

Hald Slot - Jørgen Friis' borg tårn
Besøg i Hald Slot - Jørgen Friis' Hald
©

Viborg museum

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
24 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6., 7., 8.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Eleverne får indblik i og reflekterer over, hvorfor reformationen opstod ved Viborg, hvordan den foregik, og hvilken betydning reformationen har haft for kirke, kultur og samfund i Danmark.


Eleven får gennem opstillingen af et historisk scenarie viden om, hvilke politiske og religiøse overvejelser der ledte til den danske reformation.

At eleverne får kendskab til lokalområdets historie og kan sætte det i sammenhæng med vigtige begivenheder i Danmarkshistorien.

Eleverne styrker deres forudsætninger for kritisk og reflekteret at kunne arbejde med fortællinger om fortiden og udvikler en historisk bevidsthed og dermed forståelse af samspil mellem fortid, nutid og fremtid.