Museum Wibergis

Rettens vej

Hvorfor straffer vi, og hvad kan tidligere tiders straffeideologier sige os om samfunds- og menneskesyn?

Gennem 1000 år har Viborg haft en vigtig position i dansk retshistorie.

Med afsæt i spørgsmålet Hvorfor straffer vi? giver vi eleverne et anderledes indblik i danmarkshistorien. Undervejs taler vi om det tidlige ting, offentlig afstraffelse i middelalder, hekseprocesser under Christian 4 og sager fra oplysningstiden, inden vi perspektiverer til retsopgøret efter 2. verdenskrig og vores egen tids lov og ret.

Vi tager eleverne med ud på en byvandring, der vil afspejle, hvordan forskellige samfunds- og menneskesyn har defineret forbrydelser og begrundet straffe.

De vil møde tidligere tiders forbrydere og lære deres skæbner at kende.

Formidlingen tager afsæt i personbårne fortællinger, der kobles til retshistorie og suppleres af reflekterende dialoger f.eks. om formålet med straf og værdien af love.

På turen gennem Viborgs historiske bykerne oplever eleverne steder, hvor retshistorien har sat sit spor.

På baggrund af virkelige sager, der har fundet sted i Viborg, tages forskellige temaer op til overvejelse og refleksion.

Temaer, der tages op:

  • Forbrydelse og straf i middelalderen
  • Korporlige straffe og dødsstraf
  • Hekseprocesserne på Viborg Landsting
  • Sammenhæng mellem religion og straf
  • Retsopgøret
Rettens vej

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
400 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Historie, Kristendomskundskab, Samfundsfag
Læringsmål:
Historiebrug:

Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser.

Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.

Eleven kan konstruere historiske fortællinger.

Kilder:

Eleven kan bruge kildekritiske begreber i arbejdet med historiske spor, medier og andre udtryksformer.

Kronologi og sammenhæng:

Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Eleven har viden om begivenheders forudsæt­ninger, forløb og følger.