Den Fynske Landsby

Som man sår...

I undervisningsforløbet "Som man sår…" lærer eleverne om arbejdet med kornet i løbet af årets gang i starten af 1800-tallet, og om hvordan bønderne både var afhængige og prisgivet af natur og vejr. Med deres egne kroppe kommer eleverne til at levendegøre alt fra tidlig frost til utøj, vandløb og møllehjul i et engagerende spil, der afgør, hvor stor en høst, der kommer i hus.

Undervisningsforløbet "Som man sår…" begynder med en dialogisk og inddragende rundvisning, hvor vi fysisk følger kornets rejse rundt i landsbyen fra såsæd på marken, til neg i laden, til mel hos mølleren og til sidst som brød på bordet. Herefter spiller vi et sjovt og udfordrende spil, der illustrerer arbejdet med kornet, og hvor eleverne på skift kropsliggør bønder, natur og vejr. Tilfældigselementer er med til at afgøre, hvor god høsten bliver, og hvad end den er bugnende eller mager, skal eleverne til sidst beslutte, hvordan den skal fordeles. Med udgangspunkt i den nyeste spilteori og kognitionsforskning får eleverne årstider, ressourceknaphed og bøndernes afhængighed af naturen helt ind under huden.  

Høstet kornmark.
Foto

Museum Odense

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
900 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Historie
• Eleven har viden om fællesskaber før og nu
• Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.
• Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu.


Natur/teknologi
• Eleven har viden om organismers årscyklus.
• Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider.
• Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark.