Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Spejlven

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade og Anti Doping Danmark tilbyder et gratis forløb til skoler, der gerne vil give deres 6. klasse-elever sunde kropsidealer. Målet er at højne elevernes trivsel, sundhed og selvværd.

Alt for mange børn og unge i Danmark mistrives og er kede af deres udseende. Urealistiske kropsidealer på blandt andet sociale medier har en afgørende betydning for, hvordan børn og unge mennesker ser på sig selv i dag. Men de voksne i børns og unges liv kan også være med til at forværre følelsen af ikke at være god nok.

Børn og unge mennesker har brug for voksne omkring dem, som sætter fokus på, hvad kroppen kan, ikke hvordan den ser ud, og som lærer dem, at kroppe er og skal være forskellige. Børn og unge skal blive ved med at have lyst til at være fysisk aktive både i skolen og i fritiden, og de skal finde det naturligt at være en del af fællesskabet i omklædningsrummet og over frokosten. Voksne som fx forældre, lærere, pædagoger og idrætstrænere har et ansvar for at skabe trygge rammer, hvor unge kan tale med voksne og hinanden om kroppen.

Derfor er Foreningen Spiseforstyrreler og Selvskade og Anti Doping Danmark (ADD) gået sammen for at gøre op med unges urealistiske forestillinger om den perfekte krop, som tynger deres selvværd. Vi rækker både ud til børn og unge for at udfordre deres forventninger til egne og andres kroppe, og vi tager fat i forældre, fagpersoner, idrætsforeninger og fitnesscentre for at få dem til at tænke over, hvilke kropsidealer og træningsmiljøer de præsenterer for børn og unge.

Indsatsen udvikles i samarbejde med Dansk Skoleidræt og VIA University College. Projektet gennemføres med donation fra Sygeforsikringen ”danmark” og med støtte fra Nordea-fonden.

Workshop for elever i 6. klasse

Indsatsen tager udgangspunkt i en 2-timers (120 minutter) workshop til elever i 6. klasse. Formålet med workshoppen er at hjælpe eleverne med at opbygge et positivt selvværd ved at forstå og forholde sig til krop og idealer – både deres egen og andres. Workshoppen afholdes klassevis på skolen og faciliteres af kompetente og uddannede undervisere med en relevant faglig baggrund.

Under workshoppen skal en lærer være til stede i lokalet som observatør, hvilket kan bidrage til, at klasserummet bliver et trygt rum, der fordrer dialog. I workshoppen inddrages eleverne aktivt gennem oplæg fra den eksterne underviser, diskussionsoplæg, billed- og videomateriale samt øvelser og lege.

Spejlven grafik

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
0 kr.
Max deltagere:
35 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
6.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Idræt - Idrætskultur og relationer, Idræt - Krop, træning og trivsel, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Køn, krop og seksualitet, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Dansk, Idræt, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
- Eleven kan samtale om kropsidealers betydning for identitet.

- Eleven har viden om normer for køn og krop.

- Eleven kan analysere, hvordan normer for køn og krop kan påvirke børn og unge.

- Eleven har viden om kropslige grænser.

- Eleven kan påtage sig roller i samtalesituationer.

- Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.

- Eleven kan gengive hovedindholdet af fagtekster.