Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Tro og overtro

Et par krydsede fingre, bank under bordet, »7-9-13«.
Det er nok, de færreste, der kan sige sig fri for en lille besværgelse i ny og næ. Til trods for århundreders naturvidenskabelige fremskridt tyr mennesker stadigvæk til overtroiske ritualer
og handlinger, enten for at gardere sig mod ulykke eller i håb om, at lykken vil tilsmile én.

I dette undervisningsforløb tages der udgangspunkt i renæssancens verdensbillede i 1500-1600-tallet, hvor kristendommen og hele datidens forestillingsverden var bygget op om en grundlæggende dualisme. Dvs. at alt kunne henføres til enten djævelen eller Gud.
Projektet skal bevidstgøre eleverne om datidens forståelse af tro, overtro og videnskab. Hvordan var datidens stærke tro på overnaturlige kræfter foreneligt med den kristne tro? Og hvordan kan man forklare kirkens dobbelthed i renæssancen: På den ene side forbuddet mod trolddom og magiske ritualer, der blev anset for at være djævelens værk,
og på den anden side folkets oplevelse af kirkens magiske kraft, der både kunne skade og beskytte? Tro og overtro er et bredt emne med mulighed for at beskæftige sig med en lang række problemstillinger. Derfor egner emnet sig til gruppearbejde med mulighed for at fordybe sig i delemner med hver sit fokus ud fra projektarbejdsformen, en metode som eleverne skal arbejde med gennem hele skoleforløbet som forberedelse til projektopgaven på 9. årgang.
 

Materialet indeholder:
 

  • Lærervejledning med elevsider til
    udprint og links til anvendte kilder.
  • Hjemmeside med film samt brætspil
    til udprint (hav selv terninger ved
    hånden).
Sort kat
Sort kat
©

Viborg Stifts Skoletjeneste for Kristendomskundskab

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.
Eleven har viden om udlægninger af symboler, ritualer, musik og salmer.

Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder
Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser