Aabenraa Kommune – Åben virksomhed

Virksomhedsbesøg – VOLVO – Matematik på bilværkstedet, logik og fejlfinding

Undervisningsforløbet består af undervisning på skolen, et virksomhedsbesøg og undervisning tilbage på skolen igen. Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os. Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål i matematik samt uddannelse og job.

Antal lektioner
6 lektioner før virksomhedsbesøget
1 time og 30 minutter på virksomheden
2 lektioner efter virksomhedsbesøget

I undervisningsforløbet ”Matematik på bilværkstedet – logik og fejlfinding” til 5.-7. klasse skal eleverne opnå en forståelse for, hvordan de matematiske kompetencer problembehandling, ræsonnement og tankegang kommer i spil i jobbet som bilmekaniker.

Forløbet indeholder matematiske opgaver, hvor opbygningen af opgaverne lægger sig op ad afgangsprøverne i 9. klasse. Derved får eleverne mulighed for at afprøve denne arbejdsform.

Derudover indeholder forløbet også spillet Værkstedet, der tager udgangspunkt i mekanikerens dagligdag, og hvor eleverne skal anvende de ovenstående matematiske kompetencer for at gennemføre spillet. 

Baggrundsviden 

Når børn og voksne tænker på jobbet som bilmekaniker, så har de fleste en forestilling om, at bilmekanikerne bruger næsten al deres tid med hænderne nede ved f.eks. motoren. Men sådan er hverdagen for de fleste bilmekanikere ikke mere – faktisk bruger bilmekanikerne rigtig meget af deres tid ved computeren. Når en bil kommer på værksted, så sætter mekanikerne bilen til computeren, og computeren begynder at aflæse fejlene på bilen.

Mekanikerne arbejder i grove træk ud fra denne logiske strategi:
• Lav en fejlfinding på computeren • Opstil hypotese – når denne fejl kommer, så er det nok fordi…
• Undersøg fejlen
• Løs fejlen
• Lav en fejlfinding på computeren

Den logiske strategi gentages, til alle fejl er løst. Det er en logisk strategi, som lægger sig tæt op ad problembehandlingskompetencen samt ræsonnement og tankegangskompetencen i matematik. For at give eleverne en forståelse for, at jobbet som mekaniker kræver matematiske kompetencer, samt at mekanikerne bruger tid foran computeren, så handler 1. lektion om uddannelsen og jobbet som mekaniker. Derudover leder forløbet og virksomhedsbesøget hen imod, at eleverne får en forståelse for, at matematiske kompetencer også kan være relevante i typer af job (f.eks. mekaniker), hvor matematik som udgangspunkt ikke er i fokus. Eleverne skal som en del af forløbet på besøg hos et bilværksted, hvor de vil opleve, hvordan mekanikere arbejder med reparation af biler og derved anvender logik og fejlfinding i praksis.

Transportpulje 100% dækket - bestil under virksomhedsbesøg via link:

https://pucaabenraa.aula.dk/sundskole/transportpulje

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Uddannelse og job - Arbejdsliv, Uddannelse og job - Fra uddannelse til job
Fag:
Dansk, Innovation og entreprenørskab, It og medier, Matematik, Uddannelse og job
Læringsmål:
Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder.
Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed

Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger.
Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser.