Kulturskolerne

Kulturpakke – Gør kunsten levende! – På Øregaard Museum – Dagtilbud: 5-6 år

I denne afvekslingsrige kulturpakke kommer børnegruppen på et lidt anderledes museumsbesøg på Øregaard Museum. Dele af den aktuelle udstilling formidles med kunstformidlingsmetoden Visual Thinking Strategies (VTS), hvor børnenes egne oplevelser af kunsten er i centrum. Herefter omskaber børnene i mindre grupper indtrykkene til egne små kunstværker. På den måde inviterer vi børnene til refleksion, sansning, samarbejde og udtryksglæde på museet. 

Om VTS

VTS står for Visual Thinking Strategies, som er en anerkendende og nysgerrighedspirrende formidlingsmetode. Metoden bruges til at udvikle refleksion, kritisk tænkning og kommunikationsevner via det at observere kunst i en gruppesammenhæng. Metoden tager udgangspunkt i deltagerne og bygger videre på deres egne erfaringer og observationer gennem en gruppedynamisk proces, hvor deltagerne, med facilitatorens hjælp, lytter til de andre deltageres synspunkter og vurderer, om de ser tingene på samme måde. Metoden stammer fra USA og er udviklet af psykolog Abigail Housen i samarbejde med tidligere leder af undervisningsafdelingen på Museum of Modern Art (MoMA) Philip Yenawine, for at styrke børns og voksnes selvtillid og glæde ved kunstoplevelser.

Forløbet

Børnene præsenteres for Øregaard Museums aktuelle udstilling og modtager VTS-formidling ved udvalgte værker. Vi holder flere kunstsamtaler i udstillingen, som varer ca. 45 min. Så er det blevet tid til en tidlig frokost i parken.

Efter pausen går vi op i Øregaard Museums formidlingsrum, hvor anden del af kulturpakken foregår. Her taler vi sammen om de valgte værker, og børnene hører lidt mere de små værker de selv skal i gang med at skabe.

Vi bruger det kunstpædagogiske legetøj "Le Viseur", hvor børnene via geometriske former og farver i forskellige størrelser får mange muligheder for at skabe deres egne små værker. Billederne der skabes på dagen er midlertidige, idet de geometriske former blot lægges "løst" ovenpå hinanden. 

 Dagen slutter af med fælles visning af børnenes værker, hvor vi sammen taler om hvilke elementer de har overført fra udstillingens værker, og hvordan man kan se det. 

De voksne er velkomne til at tage fotos af børnenes værker, da de til slut "opløses" i de enkelte dele igen. Værkerne eksisterer altså kun imens der arbejdes med dem - og dokumenteres evt. af pædagogerne. 

Forberedelse

  • Husk madpakker og drikkevarer til børnene. Det vil være muligt at spise frokost undervejs i den dejlige Øregårdspark.

Det kan I gøre efter kulturpakken

  • Efter forløbet kan I sammen benytte teknikker fra VTS til åbne samtaler om kunst. I kan også lade børnene arbejde videre med at fortælle historier gennem figurer og tegninger med inspiration fra eksisterende kunstværker. 

Underviser

Camil Hesse fra Leg med Medier, læs mere om Le Viseur på: www.legmedmedier.dk
Marie Abel Hesse, VTS-facilitator og underviser www.vtsdanmark.dk

Hvor: Øregaard Museum 
Antal børn:  12 børn
Varighed: kl. 9.15-13.00
Periode: 2024 efterår. 2025 forår.

Øregaard Museum
Øregaard Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Denne kulturpakke giver mulighed for bl.a. at arbejde med disse dele af Den styrkede pædagogiske læringsplan indenfor emnet "Kultur, æstetik og fællesskab":

Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte skabende
virksomhed og æstetik, der er både indtryk og udtryk.
Indtryksdimensionen består af børnenes egne æstetiske
oplevelser i direkte møder med forskellige kunstarter
såsom scenekunst, film, maleri, musik, sang og litteratur.
Æstetiske oplevelser giver børn mulighed for at dele, spejle
sig i og fortolke egne og andres livserfaringer, tanker og
drømme. Samtidig har oplevelserne en kropslig dimension,
hvor indtryk sætter førsproglige aftryk som kropslige for
nemmelser og oplevelser. Det kan fx være, at børn mærker
spændingen i kroppen, når de lytter til en fængslende
fortælling, eller børnene kan føle glæde eller nedtrykthed
over farverne i et maleri.
Udtryksdimensionen indeholder børnenes egen skabende
og eksperimenterende praksis. Den er båret af børns lyst,
kreativitet, improvisation og aktive deltagelse. Nysgerrig
hed, sansning, leg og fantasi indgår i den æstetiske lære
proces og ansporer til nye perspektiver og anskuelser, der
kan forankres som ny viden og ny læring.