Folketeatret

Skoleforestilling og Kunstnerisk Laboratorium: Bjørnen som ikke var

En fantasifuld og finurlig fortælling om at have lov at være lige præcis den, man er

Bjørnen der ikke var af Teater Patrasket, er en underfundig forestilling om vigtigheden af at stå op for sig selv, og den man er og vigtigheden i at lære at respektere andres identitetsopfattelser og personlige grænser. Om hvordan vores samfund og normer sætter rammerne for vores egen selvopfattelse, og hvor svært det kan være at bryde igennem. Forestillingen lægger op til samtaler om personlige grænser, identitet, rummelighed, normer og mod. 

Temaer
Identifikation, inklusion, personlige grænser, forskellighed, fællesskab, trivsel

Forløb
Ca. 2 måneder før besøget sendes en lærervejledning med informationer samt inspiration til forberedelse og efterbearbejdning samt et elevbrev, som er en intro til teaterbesøget og stykket fra os på teatret. Derudover vedhæftes et forældrebrev med information om teaterbesøget, som kan tilpasses. Materialet kan bruges som inspiration til at integrere forestillingen i undervisningen.

Efter forestillingen, i direkte forlængelse af forestillingen på teatret, åbner Kunstnerisk Laboratorium. Det er en mulighed for eleverne og deres lærere til kreativ efterbearbejdning af tematikkerne og til, at forestillingen kan lagre sig – og lægge op til videre samtaler tilbage i skolen. Kunstnerisk Laboratorium er inkluderet i billetten, og estimeret tid er ca. 30 minutter.

Handling
Når vildgæssene flyver syd på, og bladene falder af træerne, ved Bjørnen, at nu er det tid at finde sig en hule og gå i hi. Og det er præcis, hvad han gør år efter år. Men så en vinter kommer der mennesker til skoven og bygger med kraner og maskiner lige oven på den hule, hvor Bjørnen ligger og sover. Og om foråret da Bjørnen vågner, opdager han, at han befinder sig på en fabrik, hvor ingen tror på, at han er en bjørn…

Bjørnen som ikke var, efter en engelsk børnebogsklassiker af Frank Taschlin, er en hjertevarm fortælling om bjørn, der bare vil have lov at være, den han er. I en ramme af hysterisk industrialisering følger publikum Bjørnens absurde og humoristiske rejse gennem fabrikkens fysiske og mentale hierarkier, indtil han en dag begynder at tro på, at han ikke er en bjørn. En inderlig fortælling om at stå op for sig selv, uanset hvad omverden siger.

En mand med pelsehue står og peger og ser finurlig ud

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
40 kr.
Yderligere priser:
40 kr. pr. person for grupper flere end 6 personer og under 25 år, der tilkommer et gebyr på 75 kr. pr. ordre.
Max deltagere:
80 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Drama - Dramaanalyse, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Sproglig udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Børnehaveklasse:
Eleverne skal i børnehaveklassen have lagt fundamentet for deres alsidige udvikling ved at give den enkelte elev udfordringer, der udvikler elevere nysgerrighed, videbegær og lyst til at lære mere og gør eleven fortrolig med skolen. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder, som undervisningen i skolens grundlæggende fag kan bygge videre på.”

Dansk:
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab:
Følelser: Eleven har viden om følelser. Eleven kan beskrive følelsesmæssige reaktioner.
Personlige grænser: Eleven kan give udtryk for egne grænser. Eleven har viden om personlige grænser.