Om
At være i proces
Denne film foreslår begrebet billedøkologi som en fagtænkning, der flytter fokus fra produkt til proces og fra det individuelle til det kollektive i billedkunstundervisning.
Billedøkologien er karakteriseret ved genbesøg, ikke-hierarkiske netværksstrukturer og en åbenhed for, at der i processen udfolder sig nye forbindelser, som skaber rigere og mere nuanceret erfaringsdannelse og refleksion end det, vi kunne have tænkt os til.
Filmen er skabt af ARKEN Undervisning & Formidling i regi af projektet Kreativt Valgfagslaboratorium, der i et samarbejde mellem museum og skole afprøver nye veje for billedkunstvalghold i udskolingen og udforsker og udfordrer fagets logikker.
Hvad siger billedkunstlærerne om at være i proces?
”Samarbejdet med ARKEN har inspireret mig i forhold til at have den eksperimenterende proces som mål frem for at producere ”færdige” værker i min undervisning. Bl.a. inspireret af ARKEN eksperimenterer vi både med materialer, teknikker og udtryksformer, og vi prøver at springe frem og tilbage i en fortløbende kreativ proces, hvor der ikke er noget rigtigt eller forkert, og hvor vi genbesøger og genbruger forskellige elementer.”
Aura Jakobsen, billedkunstlærer på Brøndbyvester Skole