Om

Undervisning på ARKEN
Type
Video
Udgivet
Tema
Kunstpædagogik
Copied!

At være i proces

Af
Skoletjenesten ARKEN
Få inspiration til at være i proces i billedkunstundervisning gennem en billedøkologisk tænkning.
Undervisning på ARKEN
Tema
Kunstpædagogik
Type
Video
Udgivet
Copied!
Se filmen her

Denne film foreslår begrebet billedøkologi som en fagtænkning, der flytter fokus fra produkt til proces og fra det individuelle til det kollektive i billedkunstundervisning. 

Billedøkologien er karakteriseret ved genbesøg, ikke-hierarkiske netværksstrukturer og en åbenhed for, at der i processen udfolder sig nye forbindelser, som skaber rigere og mere nuanceret erfaringsdannelse og refleksion end det, vi kunne have tænkt os til.

Filmen er skabt af ARKEN Undervisning & Formidling i regi af projektet Kreativt Valgfagslaboratorium, der i et samarbejde mellem museum og skole afprøver nye veje for billedkunstvalghold i udskolingen og udforsker og udfordrer fagets logikker.

Hvad siger billedkunstlærerne om at være i proces?
 

”Samarbejdet med ARKEN har inspireret mig i forhold til at have den eksperimenterende proces som mål frem for at producere ”færdige” værker i min undervisning. Bl.a. inspireret af ARKEN eksperimenterer vi både med materialer, teknikker og udtryksformer, og vi prøver at springe frem og tilbage i en fortløbende kreativ proces, hvor der ikke er noget rigtigt eller forkert, og hvor vi genbesøger og genbruger forskellige elementer.”

Aura Jakobsen, billedkunstlærer på Brøndbyvester Skole

Kontakt

Jane Bendix Skoletjenesten

Jane Bendix

Undervisnings- og udviklingsansvarlig
ARKEN
Tlf
20 83 66 66
Se profil

Find mere viden om samme tema